sytytyksen säätö - Örkki joulukuun 6, 2005 klo. 15:53:27


Vastattu viestiin sytytyksen säätö, jonka kirjoitti jm joulukuun 6, 2005 klo. 13:45:48

1. Irrota tulppa ja laita vaihde vapaalle niin on kevyempi pyöritellä.

2. Säädä katkojan kärkiväli niin että se on 0,4 mm kun kärjet ovat kokonaan auki, eli vauhtipyörän nokan korkeimmalla kohdalla.

3. Pyöritä moottoria vauhtipyörästä käsin kohtaan, jossa mäntä on ylimmässä asennossaan (yläkuolokohta eli ykk). Käytä apuna vaikka puutikkua tms, jonka laitat tulpanreiästä männän lakea vasten. (Tämä vaihe on vähän hankala, koska männän liike ykk:n lähellä on niin pieni suhteessa vauhtipyörän kääntymiskulmaan. Yritä hakea mahdollisimman tarkka "keskiarvo".)

4. Käännä vauhtipyörää NORMAALIA PYÖRIMISSUUNTAA VASTAAN niin että mäntä liikkuu 2 mm alaspäin yläkuolokohdasta. Tämä on se kohta, jossa kärkien pitää aueta, eli 2mm ennen ykk. Merkitse vauhtipyörän asento esim. tekemällä kohdistusmerkit terävällä lyijykynällä sekä vauhtipyörään että moottorin runkoon. (Tämä on vielä hankalampi vaihe, koska vauhtipyörä pyrkii magneettien vaikutuksesta pyörähtämään itsestään pois tästä asennosta. Asiaa ehkä auttaa, jos teet tulpanreiässä käyttämääsi puutikkuun tms. valmiiksi merkin 2 mm ykk:n alapuolelle. Oikean kohdan löytämistä helpottaa suuresti, jos on kaveri auttamassa niin että toinen voi käsitellä vauhtipyörää ja toinen seurata männän liikettä ja merkitä oikean kohdan.)

5. Löysää magneeton pohjalevyn kiinnitysruuveja sen verran, että levyä saa nahkeasti liikuteltua. Käännä levy sellaiseen asentoon, että kärjet juuri ja juuri alkavat aueta. Apuna voi käyttää silmää (huono), ohutta paperia kärkien välissä, josta vetämällä tuntee avautumiskohdan (parempi), tai vastusmittaria tai ajoituslamppua, josta kärkien aukeaminen näkyy parhaiten. Kun olet löytänyt oikean kohdan, muista kiristää pohjalevyn ruuvit.

6. Pyörittele moottoria lopuksi vielä muutaman kerran normaaliin pyörimissuuntaansa ja tarkista että kärjet aukeavat oikealla kohdalla.

Noilla ohjeilla PITÄISI saada Pappa-Tunturin sytytys SUURINPIIRTEIN oikealle kohdalle. Lopullinen hienosäätö saattaa olla tarpeen vielä koeajon perusteella. Ellei vauhtipyörää välillä irroteta, voi samoja lyijykynämerkkejä käyttää jatkossakin.

Lycka till.