SÄÄTÖRUUVIN JA PÄÄSUUTTIMEN ASENTO - Örkki elokuun 21, 2005 klo. 10:22:13


Vastattu viestiin SÄÄTÖRUUVIN JA PÄÄSUUTTIMEN ASENTO, jonka kirjoitti Papan pappis-72 elokuun 21, 2005 klo. 09:54:41

Tarkoitatkohan "kaasuttimen säätöruuvilla" tyhjäkäynnin säätöruuvia? Varmaankin, eihän siinä (mahdollisen säätösuuttimen lisäksi) muita säätöjä ole.

Tyhjäkäynnin säätöruuvi (pitkä, ohut, jousikuormitteinen ruuvi) vaikuttaa vain siihen, kuinka alas kaasuttimen luisti pääsee putoamaan, kun kaasukahva on tyhjäkäyntiasennossa. Hyvän alkuasetuksen saat, kun irrotat ilmanputsarin, katsot kaasuttimen kurkkuun ja kierrät tyhjäkäyntiruuvia sen verran, että luisti on alareunastaan "pikkuisen" auki. Ehkä noin millin verran. Sitten kun saat mopon käymään, säädät tästä ruuvista tyhjäkäyntikierrokset korvakuulolta sopiviksi.

Säätösuuttimen säätö on haettava kokeilemalla. Kierrä se ensin kokonaan kiinni, avaa sitten puolitoista kierrosta. Siitä on hyvä aloittaa. Sitten vain kokeilemaan, lähteekö käyntiin vai ei. Ellei lähde, miksi ei - saako liikaa vai liian vähän bensaa? Säätösuuttimen ruuvia kiinnipäin kiertämällä bensansaanti vähenee, aukipäin kiertäen bensaa tulee enemmän. Haarukoi säätö ensin "oikealle hehtaarille" kääntämällä neljänneskierros tai korkeintaan puoli kierrosta kerrallaan. Ja sitten kokeilet taas uudestaan. Sen jälkeen, kun olet saanut mopon jotenkuten käynnistymään (tai edes lupaamaan), muuta säätöä vielä maltillisemmin askelin. Lopullinen hienosäätö tehdään koeajojen perusteella: jos kaasua avattaessa moottori "booaa", on seos liian laiha, jos taas täydellä kaasulla mopo ei ota kunnolla kierroksia vaan alkaa "röpöttää", on bensaa tarjolla liian kanssa. Jos et saa moottorin käyntiä ihan koko kierroslukualueella mieleiseksesi, kannattaa jättää säädöt mieluummin vähän liian rikkaalle kuin liian laihalle. Liian laiha seos on männän surma.

Tämä oli kaasarin säätöjen lyhyt oppimäärä. ;o)